Se hvordan du kan skifte fælge på din Ape 50.

I denne guide kan du se hvordan du selv kan skifte fælge på din Piaggio Ape 50.
Det er ikke spor svært at skifte. Men det kan drille lidt at få banket dækkene af fælgene.

I guiden kan du se hvordan jeg gør, hvilket måske kan give dig en ide om hvordan du vil gøre. Men det er absolut ikke en raket videnskab :-)

Sponsoreret Guide:
Vi håber at du kan bruge denne guide, som er blevet sponsoreret af K G Import - KGI.dk

 

Her starter guiden.

Husk at læse guiden igennem, inden du starter.

 

donkraft

Først skal vi have løftet hjulet fra jorden, så tag din donkraft. Den sidder som standart under forersædet i førerhuset.
Jeg går stærkt ud fra at der ligger et lille værktøjssæt, til at skrue hjulet af med, ved donkraften. Men min ape 50, er så gammel at det mangler. Jeg bruger i stedet en 13 mm. topnøgle, til at få hjulet af med.

Hvis du er i tvivl om hvordan man bruger donkraften eller hvor man må løfte Ape'n, så kan du se det i vores guide "Sådan bruger du donkraften"

   
under-barearm

Sæt donkraften under bærearmen. Sørg for at rillen i bærarmen kommer ned i løfterillen på donkraften, når du løfter "tukken".

   
skrue-hjul-af

Når du er sikker på at Ape'n står godt fast på donkraften, skruer du hjulet af. Hvert hjul sidder fast med 5 møtrikker. De kan skrues af med en 13 mm. topnøgle, eller evt. værktøj der hører til donkraften.

   
motrikker-pa-hjul

Her ses du bedre hvor møtrikkerne sidder.

   
motrikker Her se du de 5 møtrikker og de 3 clips som sidder på min. Clipsene, er dem der holder hjulkapslerne på plads. Der kan sidde op til 5 clips på, men min har kun 3.
Gem hele molevitten, da de skal bruges igen, når hjulet sattes på igen.
   
tag-hjulet-af Tag nu hjulet af.
   
her-er-hjulet-af Her ser du hjulet når det er taget af.
   
monster Hvis du har retningsbestemt mønster, er det vigtigt at du ved hvilken retning dækket skal sidde i.
Jeg har retningsbestemt mønster, derfor er det vigtigt for mig at jeg satter dækket på, så det sidder i samme retning, når jeg samler den nye falg. Men det viser jeg længere nede i guiden.
   
se-pilen Her kan du se pilen på mit dæk. Pilen skal altid læses fra toppen af dækket og frem ad.

Jeg har prøvet at vende mine dæk forkert for at se forskellen, og den er mærkbar. Det kostede mig 8 - 10 km/t og den føltes helt forkert i rettet, som om dækket holder fast i vejen. Så det er vigtigt at du vender dækkene rigtigt, hvis du har et retningsbestemt dæk på.
   
ikke-retningsbestemt Dette dæk er ikke retningsbestemt. Det er faktisk et standart Ape 50 dæk.

Men kik altid efter en evt. pil på siden af dækket. Hvis der er en, så er dækket retningsbestemt, ellers er det lige meget hvilken vej du vender det. På dette dæk er der 2 pil over hinanden, en hver sin vej, som viser at dækket kan køre begge veje.

Vær opmarksom på at et retningsbestemt dæk kan være et problem som reservehjul. da det altid vil vende forkert, på venstre baghjul, eller højre baghjul og forhjulet. Bare så du er opmærksom på, ikke at have et retningsbestemt reservehjul.
   
ventil-hatten Hvis du har en ventilhætte, med ventilværktøj, skal du bare satte ventilen på hoved ned i selve ventilen og skrue mod uret. men vær opmærksom på at, når ventilen kommer løs vil den prøvet at flyve ad ht. Hold derfor hånden og ventil hætten over hullet til at trykket er faldet i dækket og der ikke kommer mere luft ud.
   
ventilvarktoj Jeg har et ventilværktøj med form som en skruetrækker, så den bruger jeg.
   
skrue-ventil-ud Sæt ventilværktøjet i ventilen og skrue mod uret.
Vær opmærksom på at, når ventilen kommer løs vil den prøvet at flyve ad ht. Hold derfor hånden og ventil hætten over hullet til at trykket er faldet i dækket og der ikke kommer mere luft ud.
   
ventil-skruet-ud Her er ventilen skruet ud.
   
skrue-de-5-motrikker-af-bag-siden Her se du bagsiden af hjulet. Der sidder 5 møtrikker. Det er de 5 møtrikker der holder fælgen sammen. Skrue de 5 møtrikker af. Så du kan skille fælgen ad.
Der føler 5 nye møtrikker med en ny fælge.

Vigtigt!
Der må ikke være luft i dækket, når du skruer disse møtrikker af!
Da fælgen vil blive flået fra hinnanden og man kan komme til skade!
   
nu-kan-falgen-skilles-ad Nu kan du skille fælgen ad. Vrik den forsigtigt lidt fra hinanden.
Der er ikke muligt at trække/vrikke fælgen fra hinanden endnu, så brug ikke for mange kræfter til at vrikke fælgen fra hinanden. Det er bare så den sidder lidt løst mod hinanden.
   
bank-falgen-fri Vend hjulet, så det er den smalleste fælge del der er op ad. Det vil sige at den tykkeste del vender ned af, det er den hvor ventilen sidder i.

Så er det tid til at banke fælgen fri. Dækket sidder godt fast på fælgen, på samme måde som på en bil. Derfor skal man banke på dækket for at få fælgen fri.
Det er min erfaring af det går nemmest, med en  brat, som vist på billedet. Bruger du ikke det, men banker direkte på dækket, kan det være et helved at får fælgen fri. 
Det foregår på samme måde på den anden side.

INFO:
Det er bedst hvis du banker på dækket, så tæt på fælgen som muligt, da det er der hvor dækket sidder fast på fælgen.
   
falgen-kan-nu-tages-af Når du har banket med pinden, hele vejen rundt nogle gange. Kan du til sidst tage den ene halvdel af fælge af med hånden, uden problemer.

INFO:
Det er bedst hvis du banker på dækket, så tæt på fælgen som muligt, da det er der hvor dækket sidder fast på fælgen.
   
tag-den-smalle-del-af-f-a Tag nu den smalleste del af fælgen af.
   
tryk-ventil-ind Så er det tid til at tage slangen ud, men først skal du have ventilen fri af fælgen.

Tryk ventilen ind i dækket, så du kan få den ud mellem dæk og fælge.

Jeg har hånden inde mellem dæk og fælge på billedet.
   
trak-slange-ud Når du har ventilen ude, kan man forsigtigt trække hele slangen ud.
   
her-er-slangen-ude Her ses slangen, når den er ude.

Slangen er har målene; 10" stor og 3" bred.
   
brug-flise-kantsten-eller-lign Læg så hjulet på en flise eller anden form for kant, med fælgen op ad, evt. kantsten andet bræt eller lign. Bare så det haver fælgen over jorden. På den måde så fælgen hviler på denne, når du banker på dækket, ellers banker man bare fælgen op og ned.
Jeg var heldig at have en flise, som fælgen passer perfekt til.
   
bank-falgen-fri Bank igen forskellige steder på dækket, til fælgen går løs.
   
tag-falgen-af Når du har banket hele vejen rundt, kan du til sidst tage fælgen uden besvar.
   
ny-falge Tag nu den nye fælge, så du kan sætte dækket på.

En lille huske regel.

1. Den tynde del af fælgen skal altid vende ind ad og den tykke del skal altid være ud ad, når dækket er monteret.
2. Har du et retningsbestemt dæk skal pilen altid ses fra toppen af dækket og pege frem ad.

Det er vigtigt at huske, så du ikke skal tage dækket af og på flere gange, for det sidder rigtigt.
   
sat-dak-paa Det er en god ide, at sætte dækket, med slangen i op til bremse tromlen på "tukken". På den måde, kan du med sikkerhed se, hvordan du skal vende dæk og ventil på slangen.

Ved retningsbestemte dæk, skal du sætte dækket så pilen ses øverst på dækket og peger frem ad.

Sæt så slangen i, så ventilen peger ud af.
   
tryk-ventilen-igennem-hul Læg så dækket, så ydersiden peger op ad. Ventilen i slangen skulle på den måde, også pege op ad.
Tag så den tykkeste del af fælgen (den med ventilhullet i) og sæt ventilen i gennem hullet
   
ventil-peger-ud-af Tryk fælgen løst på, og tjek igen at et retningsbestemt dæk vender rigtigt, og så det er den tykkeste fælge del vender ud af.

Prøv evt. igen at sætte hjulet op mod bremse tromlen, så du er sikker.
   
tryk-skangen-ind Tryk nu slangen godt ind i dækket, så den ikke kommer i klemme i mellem de 2 fælge dele, når du samler den.

TIPS:
Det kan være en god ide, at pumpe en lille smule ludt inde i slangen, inden du samler fælgen. På den måde, er du bedre sikret ikke at klemme slangen i mellem fælgen under samlingen.
Pump kun lige akurat så meget luft i, at slangen bliver rettet ud inden i dækket.
   
saml-falg Så skal du samle fælgen igen. Dette gør du ved at tage den sidste del af fælgen og lag den oven på den anden. Hvis du har gjort det rigtigt, så er det den tyndeste del af fælgen.
Sørg for at de 2 hakker i fælgen sidder over for hinanden.
Pres så fælgen så meget sammen, at  skruerne kommer gennem hullerne i fælgen, klar til at satte møtrikkerne på.
   
motrik-skive Skrue nu fælgen sammen.
Det hele skal samles i denne rækkefølge:
1. Skive
2. Møtrik

Der skal ikke clips på denne her side! Clipsene skal først på, når man skruer dækket på "tukken"


Skrue først møtrikkerne på med fingrene og stram den først når du har monteret dem alle. Når du starmmer dem, bør du stramme dem "på kryds", dvs. at du strammer en og derefter en i den modsatte siden og igen den modsatte side. til du har strammet dem alle Du skal ikke bruge vildt mange krafter, når du stammer møtrikkerne. Men stramme dem, så meget at du er sikker på at de sidder fast.
   
skrue-ventil-i Skrue så ventilen i igen.
Ventilen skal sidde sådan, at ventilværktøjet kan dreje ventilen rundt nede i hullet. Drej derefter ventilværktøjet med uret for at stramme ventilen.

Brug ikke ret mange kræfter, da gevindet i ventilen ikke er særligt stærkt.

INFO:
Ventilen skal vende, sådan at den lille "pind" i mindten peger ud af.
   
luft-i-dak Når du har strammet møtrikkerne, vender du dækket og fylder luft i det.

Jeg bruger her en "12v Mini kompressor" Dem kan man bla. købe hos thansen.dk for ca. 150.- 200.- kr.

Du kan også bruge en cykel pumpe, der er beregnet til knallert også, ellers må du på tanken og få luft på.
Jeg plejer at fylde omkring 1 bar på, også banker jeg på dækket hele vejen rundt, så jeg er sikker på at slangen sidder ordentligt.

Der står i manualen at der skal være 1,8 bar på forhjulet og 2,2 på baghjulene. Hvilket er en god ide af følge.
   
ventil-hatten-pa Skrue så ventil hætten på igen, så der ikke kommer snavs i ventilen.
   
clip-skiv-mo Her kan du se hvilken rækkefølge du monteret hjulet i:

1. clips (Nogle steder)
2. Skive
3. Møtrik
   
skrue-dak-pa-igen Skrue nu dækket på igen.
Tag dækket og sæt det på bremse tromlen, så skruerne på denne stikker ud nemmen fælgen. Det er den tykke del af fælgen der skal vende ud ad, og ventilen skal også pege ud af.

Skrue så møtrikkerne på
1. clips (Nogle steder)
2. Skive

3. Møtrik

Husk at fordel clipsene, rundt på de forskellige møtrikker.
Jeg plejer at satte 2 clips ved siden hinanden og så en modsat dem.

Skrue først møtrikkerne på med fingrene og stram den først når du har monteret dem alle.
Når du starmmer dem, bor du stramme dem "på kryds", dvs. at du strammer en og derefter en i den modsatte siden og igen den modsatte side. til du har strammet dem alle.
Du skal ikke bruge vildt mange kræfter, når du stammer møtrikkerne. Men stramme dem, så meget at du er sikker på at hjulet sidder fast.
   
sank-donkraften Jeg satte mine 3 clips, hvor du ser pilene.

Sænk donkraften og sæt den på plads i førerhuset.
   
sat-hkapsel-p Sæt så hjulkapslen på igen.
Husk at clipsene skal på indersiden af holderne på selve hjulkapselen.
   
tillykke Tillykke.
Du har nu skiftet fælg på en Piaggio Ape 50.

Venlig hilsen
Ape50.dk