Se hvordan du skifter slange på din Piaggio Ape 50

I denne guide kan du se hvordan du skifter slange på din Piaggio Ape 50.
Man skal bruge lidt kræfter for at skifte slange på en Ape 50. Det er egentlig ikke så svært, men man skal vare opmærksom på nogle småting, som jeg fortæller jeg i guiden.

I denne guide skifter vi slangen på venstre baghjul. Det er det samme på alle hjulene, så hvis du følger denne her guide, kan du skifte slangen ud pa hvilken som helst af hjulene.
Du vil også se en lille huske regel for hvordan ventilen altid skal vende, og vil få lidt tips til hvilke slange du kan bruge til en Piaggio Ape 50.
vi håber at du kan bruge guiden.

#1
donkraft

Først skal vi have løftet hjulet fra jorden, så tag din donkraft. Den sidder som standart under førersædet i førerhuset.
Jeg går stærkt ud fra at der ligger et lille værktøjssat, til at skrue hjulet af med, ved donkraften. Men min ape 50, er så gammel at det mangler. Jeg bruger i stedet en 13 mm. topnøgle, til at få hjulet af med.

Hvis du er i tvivl om hvordan man bruger donkraften eller hvor man må løfte Ape'n, så kan du se det i vores guide "Sådan bruger du donkraften"

#2

Sæt donkraften under bærearmen. Sørg for at rillen i bærarmen kommer ned i løfterillen på donkraften, når du løfter "tukken"..

#3

Når du er sikker på at Ape'n står godt fast på donkraften, skruer du hjulet af. Hvert hjul sidder fast med 5 møtrikker. De kan skrues af med en 13 mm. topnøgle, eller evt. værktøj der hører til donkraften.

#4

Her ses du bedre hvor møtrikkerne sidder.

#5

Her se du de 5 møtrikker og de 3 clips som sidder på min. Clipsene, er dem der holder hjulkapslerne på plads. Der kan sidde op til 5 clips på, men min har kun 3. Gem hele molevitten, da de skal bruges igen, når hjulet sattes på igen.

#6

Tag nu hjulet af.

#7

Her ser du hjulet når det er taget af.

#8

Hvis du har en ventilhætte, med ventilværktøj, skal du bare satte ventilen på hoved ned i selve ventilen og skrue mod uret. men var opmærksom på at, når ventilen (kejlen) kommer løs vil den prøvet at flyve ad ht. Hold derfor hånden og ventil hætten over hullet til at trykket er faldet i dækket og der ikke kommer mere luft ud.

#9

Jeg har et ventilværktøj med form som en skruetrækker, så den bruger jeg.

#10

Sæt ventilværktøjet i ventilen og skrue mod uret.
Vær opmærksom på at, når ventilen kommer løs vil den prøvet at flyve ad ht. Hold derfor hånden og ventil hætten over hullet til at trykket er faldet i dækket og der ikke kommer mere luft ud.

#11

Her er ventilen (keglen) skruet ud.

#12

Her se du bagsiden af hjulet. Der sidder 5 møtrikker. Det er de 5 møtrikker der holder fælgen sammen. Skrue de 5 møtrikker af. Så du kan skille fælgen ad.
Der føler 5 nye møtrikker med en ny fælge.


Det er bedst hvis du banker på dækket, så tæt på fælgen som muligt, da det er der hvor dækket sidder fast på fælgen.

#13

Nu kan du skille fælgen ad. Vrik den forsigtigt lidt fra hinanden.
Der er ikke muligt at trække/vrikke fælgen fra hinanden endnu, så brug ikke for mange kræfter til at vrikke fælgen fra hinanden. Det er bare så den sidder lidt løst mod hinanden.

#14

Vend hjulet, så det er den smalleste fælge del der er op ad. Det vil sige at den tykkeste del vender ned af, det er den hvor ventilen sidder i.

Så er det tid til at banke fælgen fri. Dækket sidder godt fast på fælgen, på samme måde som på en bil. Derfor skal man banke på dækket for at få fælgen fri.

Det er min erfaring af det går nemmest, med en bræt, som vist på billedet. Bruger du ikke det, men banker direkte på dækket, kan det være et helved at får fælgen fri, hvis du ikke bruger et brat.

Det foregår på samme måde på den anden side.

Jeg har lagt en lille flise under fælgen, som løfte fælgen lidt fra jorden, dette gør det lettere at banke fælgen af.

#15

Når du har banket med pinden, hele vejen rundt nogle gange. Kan du til sidst tage den ene halvdel af fælge af med hånden, uden problemer.

#16

Tag nu den smalleste del af fælgen af.

#17

Så er det tid til at tage slangen ud, men først skal du have ventilen fri af fælgen.

Tryk ventilen ind i dækket, så du kan få den ud mellem dæk og fælge.

Jeg har hånden inde mellem dæk og fælge på billedet.

#18
 

Når du har ventilen ude, kan man trække hele slangen ud.

#19
 

Her ses slangen, når den er ude.

Slangen er har målene; 275/300-10", med vinkelventil.
Det er et 10" dæk og 3" tykt.

#20

Læg nu den nye slange i dækket og sørg for at ventilen er ud for ventilhullet i fælgen.

#21

Tryk ventilen igennem ventilhullet. Sørg for at ventilen "peger" ned mod jorden, som vist på billedet til.

#22

Her ses ventilen, når den sidder rigtigt. Ventilen skal "pege" i til den side hvor den tykkeste del af fælgen er, som ses på billedet til venstre.

#23

Tryk nu slangen godt ind i dækket, så den ikke kommer i klemme i mellem de 2 fælge dele, når du samler den.

Du kan evt. komme lidt talkum, på slangen, inden du sætter den i. Det hjælper slangen til at glide på plads.

#24

Så skal du samle fælgen igen.
Sørg for at de 2 hakker i fælgen sidder over for hinanden.
Pres så fælgen så meget sammen, at skruerne kommer gennem hullerne i fælgen, klar til at sætte møtrikkerne pa.

#25

Skrue nu fælgen sammen.
Det hele skal samles i denne rækkefølge:
1. Skive
2. Møtrik

Der skal ikke clips på denne her side! Clipsene skal først på, når man skruer hjulet på "tukken"

Skrue først møtrikkerne på med fingrene og stram den først når du har monteret dem alle.
Når du strammer dem, bør du stramme dem "på kryds", dvs. at du strammer en og derefter en i den modsatte siden og igen den modsatte side. til du har strammet dem alle.
Du skal ikke bruge vildt mange kræfter, når du stammer møtrikkerne. Men stramme dem, så meget at du er sikker på at de sidder fast.

#26

Skrue så ventilen (keglen) i igen.
Ventilen skal sidde sådan, at ventilværktøjet kan dreje ventilen (kejlen) rundt nede i hullet. Drej derefter ventilværktøjet med uret for at stramme ventilen (keglen).

Brug ikke ret mange kræfter, da gevindet i ventilen (keglen) ikke er særligt stærkt.

#27

Vender nu du dækket og fylder luft i det.

Jeg bruger her en "12v Mini kompressor" Dem kan man bla. købe hos thansen.dk for ca. 150.- 

Du kan også bruge en cykel pumpe, der er beregnet til knallert også, ellers må du på tanken og få luft på.
Jeg plejer at fylde omkring 1 bar på, også banker jeg på dækket hele vejen rundt, så jeg er sikker på at slangen sidder ordentligt. Så fylder jeg mere luft på, til det ønskede dæktryk.

Der står i manualen at der skal være 1,8 bar på forhjulet og 2,2 på baghjulene. Der skulle stå på dækket hvor meget dæktryk dækket kan tale.

#28

Skrue så ventil hætten på igen, så der ikke kommer snavs i ventilen.

#29

Her kan du se hvilken rækkefølge du monteret hjulet i:
1. clips (nogle eller alle steder)
2. Skive
3. Mætrik

#30

Skrue nu dækket på igen.
Tag hjulet og sæt det på bremse tromlen, så skruerne på denne stikker ud gennem fælgen. Det er den tykke del af fælgen der skal vende ud ad, og ventilen skal også pege ud af.

Husk.
Hvis du har et retningsbestemt dæk på, skal pilen være i toppen af dækket og pege fremad.

Skrue så møtrikkerne på
1. clips (nogle eller alle steder)
2. Skive
3. Møtrik

Husk at fordel clipsene, rundt på de forskellige møtrikker.
Jeg plejer at sætte 2 clips ved siden hinanden og så en modsat dem.

Skrue først møtrikkerne på med fingrene og stram den først når du har monteret dem alle.
Når du strammer dem, bør du stramme dem "på kryds", dvs. at du strammer en og derefter en i den modsatte siden og igen den modsatte side. til du har strammet dem alle.
Du skal ikke bruge vildt mange kræfter, når du stammer møtrikkerne. Men stramme dem, så meget at du er sikker på at hjulet sidder fast.

#31

Jeg satte mine 3 clips, hvor du ser pilene.

Sænk donkraften og sæt den på plads i førerhuset.

#32

Sæt så hjulkapslen på igen.
Husk at clipsene skal på indersiden af holderne på selve hjulkapselen.

#33

Tillykke.
Du har nu skiftet slange på en Piaggio Ape 50.


Vi håber at denne guide har givet dig mod på selv at skifte slange på din ape 50.

Venlig hilsen
Ape50.dk